NYE ENYAQ SUV: Ny og forbedret Enyaq – nå med flere modellversjoner
Nye og oppgraderte Enyaq har lengre rekkevidde og raskere hurtiglading – og en enda mer skjerpet kjøreopplevelse. For første gang tilbys Enyaq SUV i både RS og L&K-utgave. Bilen er bygd på en ny modulbasert plattform spesielt utviklet for elbiler. Enyaq har en rekkevidde på inntil 556km (WLTP), bagasjerom på hele 585 liter, tilbys med 4×4 firehjulstrekk, tilhengerfeste, takstativ og mange smarte løsninger.
Priser og motoralternativer
ŠKODA ENYAQ iV er bygd på Volkswagenkonsernets nye modulbaserte elbilplattform (MEB). Med nye elektriske ENYAQ iV får du mye bil for pengene, smarte og praktiske løsninger, og et design som står frem med en rekke premiumelementer. Den praktiske og helelektriske familie-SUV-en blir tilgjengelig med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift, og med rekkevidder som gjør den til en fullverdig familiebil til daglig bruk – opptil 556 km etter WLTP-standarden. I tillegg blir den rommelig, slik som ŠKODAs modeller er kjent for.
Modell | Pris fra | Rekkevidde | ||
---|---|---|---|---|
Enyaq 85 | 492.900,- | 556km | ||
Enyaq 85x (firehjulstrekk) | 512.900,- | 530km | ||
Enyaq 85x (firehjulstrekk) L&K | 601.500,- | 521km | ||
Enyaq 85 Sportline | 509.900,- | 552km | ||
Enyaq 85x (firehjulstrekk) Sportline | 542.900,- | 524km | ||
Enyaq RS | 573.900,- | 536km |
Høydepunkter
- Bagasjeromsvolum på hele 585 liter
- Mulighet for tilhengerfeste med hengervekt opptil 1.200 kg
- Mulighet for taklast/takstativ
- 13” frittstående berøringsdisplay
- Utvendige mål; 4.649 mm lang, 1.879 mm bred og 1.616 mm høy
- Fraværet av transmisjonstunell gir ekstra rommelighet og god benplass i baksetet.
- Tilgjengelig med både firehjulsdrift og bakhjulsdrift
- Forvarming av bilens batteri
- Hurtiglading opptil 175 kW
- Nytt «Design Selection»-konsept for interiøret, og merketypisk generøse plassforhold, både for passasjerer og bagasje
- Egne «Simply Clever»-funksjoner: En egen kabelrenser for ladekabelen, en praktisk hette for ladekontakten og et eget oppbevaringsbur for ladekabelen under gulvet i bagasjerommet.
- Skal som den første elektriske bilen lede en Tour de France-etappe
Lurer du på hva som er forskjellen mellom gammel og ny Enyaq? Se bildet under!
Rikholdig standardutstyr også i basisversjonen
Samtlige utgaver av ŠKODA ENYAQ har et omfattende utvalg av standardutstyr. Det inkluderer blant annet tosoners klimaanlegg, multifunksjons lærratt, nøkkelfri start i form av «KESSY GO», DAB-radio, «Smartlink»-teknologi. LED-lykter og hurtiglading opptil 175 kW.
Med større batteri vil standardutstyret også inneholde for eksempel parkeringssensorer, ryggekamera og oppvarmet ratt. Avhengig av ENYAQ-versjon, vil standardutstyret også inkludere ratthendler for regulering av regenerering også.
Størrelse
ŠKODA ENYAQ er som kjent bygget på Volkswagenkonsernets MEB-plattform. Det gjør at selv om bilens utvendige mål; 4,649 mm lang, 1,879 mm bred og 1,616 mm høy, gjør den noe mindre enn eksempelvis ŠKODA KODIAQ, kan den likevel måle seg opp mot våre største modeller hva innvendig plass angår. Med en akselavstand på 2,765 mm og batteriet plassert under gulvet mellom akslene, får ENYAQ en imponerende romslig kabin og et bagasjerom på hele 585 liter.
Praktiske løsninger
ŠKODA ENYAQ skal levere på alt det ŠKODA er kjent for å levere på; praktiske løsninger, klasseledende plass og mye bil for pengene. ŠKODA ENYAQ blir en fullverdig familiebil med fem seter, ISOfix-fester og et bagasjerom på hele 585 liter. I tillegg blir ENYAQ tilgjengelig med tilhengerfeste med en tillatt hengervekt på opptil 1200 kg, muligheten for takstativ og alt annet du forventer å finne av praktiske løsninger i en ŠKODA i dag.
Fulladet hver morgen
ŠKODA ENYAQ blir tilgjengelig med hurtiglading opptil 175 kW, hvilket gjør at batteriet lades fra 10% – 80% på 28 minutter. Som standard leveres den med en 230-volts hjemmelader med AC-uttak på 2,3 kW. Det blir også mulig å montere en egen veggboks hjemme som gir 11 kW og lader batteriet fullt på 6-8 timer, avhengig av batteristørrelsen. Du kan med andre ord våkne opp med fulladet batteri hver morgen.
130 LED utgjør et imøtekommende «Crystal Face»
ENYAQ, den første elektriske SUV-en fra den tsjekkiske produsenten får en unik karakter. Den har en oppreist ŠKODA-grill som er trukket enda lenger fremover. Dette understrekes ytterligere av det innovative «Crystal Face». Fra ENYAQ 80 og oppover blir «Crystal Face» tilgjengelig som tilvalg. Da får ENYAQ 130 LED-elementer i de vertikale rillene, og en horisontal stripe som belyser ŠKODA-grillen.
Enestående aerodynamikk for økt effektivitet
ŠKODA ENYAQ har enestående aerodynamikk for en SUV. Det gir høy effektivitet, og legger grunnlaget for lange rekkevidder. Dette er også synlig i en dragkoeffisient (Cw-verdi) på bare 0,27. Dekk med spesielt lav rullemotstand bidrar også til den gode rekkevidden.En varmepumpe, standard på Enyaq 85, 85X og RS i Norge, blir brukt til oppvarming og avkjøling av kupeen. Dette er en effektiv teknologi for å produsere varme, som kan spare mellom 3 og 4 kWh per 100 km.
Sikkerhet: Nye assistentsystemer
ŠKODA tilbyr ENYAQ med nye, innovative sikkerhets- og assistentsystemer. Bilen kan automatisk varsle om kollisjoner med andre kjøretøy, syklister, fotgjengere og faste objekter. «Proactive Crew Protect» strammer automatisk setebeltene ved nødbremsing, og lukker vinduer og panoramataket dersom det er fare for et sammenstøt eller at bilen sklir eller velter.
Lys
ENYAQ har LED frontlykter og baklykter som standard, mens «Full LED Matrix»-frontlys og full LED baklys i C-form er tilgjengelig som ekstrautstyr. Hvert Matrix-fjernlysmodul består av 24 LED-enheter, som kan kontrolleres individuelt. Dermed kan bilen kjøres med fjernlys hele tiden, uten at møtende trafikk blendes. Dersom kameraet i frontruten oppdager kjøretøy eller personer og objekter som reflekterer lyset, vil den intelligente lysteknologien automatisk slå av deler av lyskjeglen.
Head-up display
ENYAQ blir den første ŠKODA-modellen som er utstyrt med «head-up display» med «argumented reality». Det projiserer informasjonen på to ulike områder. Den aktuelle hastigheten, men også informasjon fra assistentsystemene og navigasjonsinstruksjoner vises i frontruten, like over dashbordet. Projeksjonssonen for AR-informasjonen er større og høyere oppe. Den vises i veien foran bilen, og har større plass til symboler som retningspiler for navigasjon, informasjon om «Lane Assist» og den adaptive cruisekontrollen, og trafikkskilt og varsler. Føreren kan selv justere plasseringen av visningsområdet, regulere farger og lysstyrke, og velge hvilken informasjon som skal vises.
Varsler fare og stopper bilen
Dersom bilen registrerer fare for kollisjon med en fotgjenger, syklist eller et annet kjøretøy, støtter for eksempel «Collision Avoidance Assist» føreren med aktive styreimpulser, og hindrer sammenstøt gjennom en kontrollert unnamanøver. Ved venstresvinger, registrerer «Turn Assist» møtende trafikk tidlig, varsler føreren, og om nødvendig, stopper bilen. Når en dør åpnes, varsler «Exit Warning» passasjerene i bilen dersom et annet kjøretøy eller en syklist nærmer seg bakfra. Dette gjøres akustisk og visuelt, med et lyssignal på innsiden av ytterspeilene.
Utvidede funksjoner for «Park Assist»
For å gjøre parkering enda enklere i ENYAQ, har ŠKODA utvidet funksjonaliteten til «Park Assist», som til nå allerede har tatt over rattet ved både parallellparkering og parkering inn og ut av luker. I den nye og mer intelligente konfigurasjonen, kan systemet også bremse bilen automatisk for å unngå sammenstøt med fotgjengere og objekter.
Fjernstyrt parkering går ett skritt videre: Det tillater sjåføren å styre sin ENYAQ inn i spesielt trange parallell- og lukeparkeringsplasser fra utsiden av bilen, med smarttelefonen og «ŠKODA Connect»-appen. Systemet tar over styring og bremsing automatisk. «Park Assist» har nå også en opplæringsfunksjon. Dette gjør det mulig for førere å lagre den ruten de kjører, for eksempel en fast rute gjennom en trang og sterkt vinklet oppkjørsel. De trenger bare å gjøre dette en gang, så kan bilen repetere ruten automatisk ved ett enkelt tastetrykk. Også her tar systemet over styring og bremsing, og unngår kollisjoner.
Innvendig design
Med «Design Selections» har ŠKODA skapt en helhetlig tilnærming til interiørvalg basert på moderne boligmiljø. Basert på valg av «Design Selection», får alt fra gulvmatter, midtkonsollen og ambientbelysningen en annen følelse og fremtoning. «Lodge» og «ecoSuite»-designene er innrettet på bærekraft. Setetrekkene i «Lodge» er laget av 40% ren ull som er blitt uavhengig testet og sertifisert etter de strenge retningslinjene fra «The Woolmark Company». Setetrekkene har en unik følelse og gir en behagelig sittetemperatur – hverken for varme eller for kalde. Det cognacfargende skinnet som er brukt i «ecoSuite» er produsert på en spesielt bærekraftig måte. Istedenfor kjemikalier, er læret garvet med en ekstrakt fra olivenblader.
13-tommer skjerm og innovative funksjoner
Bilen får en stor 13-tommer skjerm som kan betjenes av stemmestyringen «Laura», nytt digitalt dashbord og spesifikke onlinetjenester. Infotainmentsystemet i ŠKODA ENYAQ er basert på den siste versjonen av «Modular Infotainment Matrix», og tilbyr tallrike innovative funksjoner som er knyttet til internett. Smarttelefoner kan integreres i systemet med «Smartlink»-teknologi, «Android Auto, «Apple CarPlay» eller «MirrorLink», og de kan lades induktivt med «Phone Box».
ENYAQ Coupè
Enyaq finnes også som en sporty Coupè utgave! Kraften fra nesten 300 hestekrefter akselerer bilen lydløst fra 0 til 100 km/t på bare 6,5 sekunder. Men ytelse er ikke en følelse som bare uttrykkes i rene tall. ENYAQ COUPÉ er lett gjenkjennelig med sorte signaturelementer og egen RS-styling. En rekke tilkoblingsmuligheter og assistansesystemer gjør det mulig å nyte både kraft, ytelse og komfort på samme tid. Sammen med 4×4 firehjulstrekk og en imponerende rekkevidde på inntil 567 km gjør ENYAQ COUPÉ til en perfekt sportslig familiebil – enten du skal på hytta i vinterferien eller shoppingtur i byen
Bilen leverer på alt du forventer av ŠKODA. Et design som vekker følelser er kombinert med alle de egenskapene som gjør bilen til et smart valg for norske kunder; Rekkevidden, plassen og teknologien. I tillegg kan den leveres som RS-utgave med særdeles dynamiske kjøreytelser til glede for alle som liker sportslige kjøreopplevelser!
Les mer om ENYAQ Coupè iV her.
Forskjell på ny og gammel Coupè:
Gammel RS:
- Effekt – 220kW
- Rekkevidde – 523 km
- Toppfart – 180 km/h
- Akselerasjon 0-100 km/t – 6,5 s
- Ladetid 10-80% – 36 min
- Maksimal ladeeffekt – 135 kW
Ny 85X:
- Effekt – 210kW
- Rekkevidde – 567 km
- Toppfart – 180 km/h
- Akselerasjon 0-100 km/t – 6,6 s
- Ladetid 10-80% – 28 min
- Maksimal ladeeffekt – 175 kW
Ny RS:
- Effekt – 250kW
- Rekkevidde – 557 km
- Toppfart – 180 km/h
- Akselerasjon 0-100 km/t – 5,5 s
- Ladetid 10-80% – 28 min
- Maksimal ladeeffekt – 175 kW
Forbehold om trykkfeil, endring og utsolgt. Bilder kan avvike, og kan være av gammel modell.
*Kjøpspris gjelder bil levert Oslo, frakt kan tilkomme. Strømforbruk blandet kjøring fra: 16,0 kWt/100km. CO2-utslipp: 0 g/km. Verdiene vil endres etter valgt utstyr.
Leveringstiden på ENYAQ iV kan variere og avgjøres som alltid av utstyrsnivå, farge og interiørvalg, batteripakke og annet tilvalgsutstyr. Det er ikke garantert at de som bestiller bilen først får den utlevert først.
Faktisk rekkevidde avhenger av kjørestil, hastighet, bruk av komfort- og tilleggsforbrukere, utetemperatur, antall passasjerer, bagasje, felgstørrelse, tilhengervekt og topografi. Den laveste verdien omfatter også kjøring med moderat hastighet på motorvei og kjøring ved lave utetemperaturer om vinteren.