Innlevering av leasingbil
Når det gjenstår omkring tre måneder av leasingavtalen vil du bli kontaktet med praktisk informasjon rundt tilbakelevering og vurdering av bilens tilstand og taksering.
Dersom du har behandlet bilen pent og som din egen i leasingperioden kan du unngå helt å få ekstra kostnader ved innlevering av bilen. Er det derimot fremkommet skader som defineres som unormal slitasje, faktureres dette som egen kostnad på sluttfaktura.
Sjekkliste ved innlevering av leasingbil
Vi har laget en sjekkliste for deg som skal levere leasingbil hos oss slik at det blir enklere for både deg og oss. Sjekklisten finner du ved å klikke her, og kan lastes ned og printes ut hvis ønskelig.
Ta ekstra godt vare på leasing-bilen
Leaser du en bil, skal du behandle den som om den var din egen. Det er hovedregelen for å slippe en ekstra-regning når du lever bilen tilbake etter tre-fire år. Godt vedlikehold i form av polering, vask og oppfølging av serviceprogram viser seg tydelig når bilen skal leveres tilbake. Og husk også at bilen skal være ren innvendig og utvendig når du leverer den tilbake. Ønsker du en ren og pen bil både innvendig og utvendig har vi syv separate vasketrinn du kan følge for en skikkelig rens av bilen din, les mer her. Ønsker du hjelp med vask eller bilpleiebehandlinger kan du lese mer og bestille time ved å klikke her.
Taksering og unormal slitasje på bilen
Det er satt felles standard i norsk bilbransje for hva som regnes for å være normal og unormal slitasje på en bil ved taksering. Normal slitasje defineres som slitasje som må kunne forventes etter en gitt alder og kjørelengde, mens unormal slitasje er det motsatte. Husk at leietaker er pliktig til å gjennomføre service i leasingperioden, så gjør det enkelt for deg selv – inkluder kostnaden i månedsleien.
Våre takstmenn gjør sin vurdering av bilen etter NAF sin veiledning for hva som defineres som normal og unormal slitasje. Er du uenig med din bilforhandler om takst, anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurderer saken. Det vil da være taksten etter fremstilling for nøytral tredjepart som gjøres gjeldende. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leasingtaker. Les NAFs veiledning her.
Slitasje på eksteriør
Med eksteriør på en bil menes lakk, speil, ruter, lykter og lignende. Følgende skader regnes som unormal slitasje på eksteriør:
- Lett synlige riper som må lakkeres og som ikke kan poleres bort
- Riper som har skadet lakk gjennom til metall og/eller hvor rust er synlig
- Frontruteskade med steinsprut eller riper, som medfører at ruten må repareres eller skiftes
- Skade på frontlysglass, blinklysglass, bremselysglass, eventuelt kurvetåkelysglass
- Bulker som er lett synlig på 1-1,5 meters avstand- riper på støtfanger og/eller deformasjon av støtfangere vurderes skjønnsmessig
Bremseklosser blir fulgt opp under vanlig service hos din bilforhandler, men leveres bilen inn med rustne eller utslitte bremser faktureres dette leietaker.
Slitasje på interiør
Med interiør i en bil menes inventar. Følgende slitasje på interiør regnes som unormal slitasje:
- Hull i dashbord etter mobiltelefonholder, navigasjonsutstyr eller lignende montert utstyr
- Revner eller hull i setetrekk og tepper
- Rifter eller hulll på paneler. Eksempelvis dør- og bagasjeromspaneler
- Skader i taktrekk
- Skitne sete- eller taktrekk som ikke kan rengjøres på vanlig måte, og som må renses eller skiftes
- Skader på sikkerhetsbelter eller beltenes festeanordning
- Lukt som ikke lar seg fjerne (røyk, hund o.l.)
Dekk og felg
Følgende regnes som unormal slitasje på dekk og felg:
- Skjevslitasje og skader på dekk, felg/hjulkapsler forårsaket av sammenstøt med fortauskant eller lignende
- Sommerdekk, samt reservehjul, tilbakelevert med mindre dybde enn kravet til mønsterdybde (minimum 1,6 mm)
- Vinterdekk tilbakelevert med mindre dybde enn kravet til mønsterdybde (minimum 3 mm)
Øvrig slitasje
Alt utstyr som fulgte med bilen da du fikk den skal leveres tilbake.
- Skader på eventuelt annet tilleggsutstyr eller andre deler av bilen
- Mekaniske defekter utover normal tilstand, samt manglende utført service og vedlikehold
- Manglende utstyr som tilhørte bilen, som f.eks tilhengerfeste, takboks, skipose, nøkkelsett og lignende
Mange småskader er lurt å fikse fortløpende på en bil. Det kan være alt fra småriper, parkeringsbulker til typiske skader på støtfangere etter å ha sneiet borti en stolpe eller lignende. Vi kan bistå med dette hos vårt skadesenter, som du kan kontakte her. Dersom du har spørsmål om privatleasing kan du ta kontakt med våre ansatte her.
Kilder: Volkswagen og NAF
Ny leasingbil?
Husk at det ofte er bestillingstid på nye biler og at det derfor lønner seg å være ute i god tid ved bestilling av din neste bil. Vi hjelper deg gjerne med dette, og har flere ulike merker og modeller for å tilfredsstille ditt behov. Ønsker du å kontakte oss for prøvekjøring av ny bil kan du gjøre dette ved å klikke her.
Innlevering av leasingbil etter avtalt tid vil faktureres per dag.
Få spesialtilbud, nyheter og lokale tips
Meld deg på vårt nyhetsbrev.