En drifter med drivkraft

Bli bedre kjent med Fredrik Øksnevad, som har reist verden rundt for å holde på med det som har vært hans store lidenskap over flere år – nemlig drifting. Her ble han blant annet nummer tre sammenlagt i Europa i den Europeiske drifting serien.

Tilbake til begynnelsen

Fredrik Øksnevad begynte hos oss i 2016. Da begynte han som selger på Albjerk Bruktbilsenter, før han i 2021 tok over stafettpinnen som salgsleder for Skoda-avdelingen hos Albjerk Bil Drammen. Med sin sjarmerende stavangerdialekt og vennlige smil er Fredrik en av de du møter når du ankommer våre lokaler. Og det kan godt hende du har sett han tidligere – han var nemlig en av gutta som var med i serien «Gatebil» på TV2 for noen år siden.

Hvis vi skal gå helt tilbake til begynnelsen, forteller han at det hele startet med ratt og pedaler til bilspill på PC. Allerede som 16 åring begynte han å kjøre bilsimulator med venstre hånd på girspaken for å trene. Dette for å lære seg å gire med venstre hånd, da planen var å importere en driftebil fra Japan. Der er nemlig rattet på høyre side, altså motsatt av slik vi kjører i Norge. Bare 24 dager etter han fylte 18 år kjørte han for første gang på Rudskogen. Å holde på med profesjonell drifting er mye mer enn bare bil. Det ligger utallige timer med trening bak resultatene. Gatebil har også vært viktig for Fredrik i forhold til frikjøring, testing av bil, trening, visning av ulike ting til sponsorer og kontakt med følgere.

Motorsporten har vært viktig

Når vi spør Fredrik om vi kan få et lite innblikk i hans karriere bak rattet, tar ikke lange tiden før han forteller oss at det er motorsporten som har vært med på å forme den han er i dag som person. Han ble raskt selvstendig og bereist med all reisingen alene som fersk sjåfør. Det har vært en spennende og lærerik tid som har gitt han mange positive erfaringer han drar nytte av i dag – både i jobb og privat sammenheng.

Motorsporten er også grunnen til at han bor her i Drammen og jobber hos oss. Fredrik er nemlig født og oppvokst i Sandnes. Da han var 20 år gammel, nærmere bestemt i 2010 flyttet han til Fredrikstad for å satse på drifting. Der fikk han et sponsorsamarbeid, hvor han kjørte i 1 år. I år 2011 flyttet han til Drammen og tok valget om å satse videre helt på egenhånd.

«For å kunne konkurrere internasjonalt måtte jeg følge min egen vei. Jeg tok steget – og fra 2011 til 2017 var det full satsning. Det innebar mye spennende kjøring i utlandet mellom 2014 og 2017.»

 

I 2017 hadde han sitt beste år med imponerende prestasjoner og en tredjeplass sammenlagt innenfor Europeisk Drifting. Samme år kjørte han i mer eller mindre hele Europa, og blant annet kan Abu Dhabi, Midtøsten, Frankrike, Estland, England, Irland, Sverige, Norge, Tyskland og Ungarn krysses av på kartet.

Med reising over hele Europa og gjennom mange av verdens land var det viktig for Fredrik at han ikke var helt alene – selv om han kjørte selvstendig. Fredrik og mekanikeren Marius som også var en god venn utgjorde et lite team.

– Vi har hatt mange fine turer og stunder sammen, og vi har hatt utrolig mye moro! Marius hadde en vanlig jobb ved siden av det å være mekaniker for meg, så ved flere anledninger fløy han inn kun til løpene så han slapp å ta så mange timer fri fra jobben. Ofte gjennomførte jeg da selve reisen alene, og det har helt klart gjort at jeg har blitt veldig selvstendig.

Se sammendrag av Fredrik sitt beste år i 2017

Artikkelen fortsetter under videoen.

Å reise med bilen på slep

Å reise så mye rundt på konkurranser som Fredrik har gjort, er helt klart kostbart. Derfor valgte han en løsning litt utenom det vanlige, både for å holde hotellkostnadene nede, men også for å kunne få oppleve mest mulig på veien.

«Jeg hadde en syv meter lang og tre meter høy varebil med tilhenger som driftingbilen stod bakpå når jeg var ute å reiste. Varebilen innredet jeg med køyesenger, kjøkken og kjøleskap, slik at vi kunne bo i den. Bak i bilen hadde vi en form for verksted med alt av utstyr, så vi var godt rustet til å møte de fleste utfordringene som potensielt kunne oppstå på turen. Jeg har kjørt over 40.000km med denne bilen» smiler han.

Når vi spør hvordan han fikk driftingbilen til løpet i Abu Dhabi, som er en reise på hele 7200km forteller han at bilen ble sendt med kontainer fra Nederland.

– Det var skummelt å sende av gårde bilen når du vet hvor avhengig du er av den for å kunne gjennomføre løpet. På den lange reisen er det mye som kan gå galt, også med tanke på pirater når bilen stod på båt. Det er alltid litt stressende i en slik situasjon, og jeg har mange morsomme historier, sier han mens han ler.

 

Nøyaktighet

Drifting er en gren innenfor motorsport, hvor nøyaktighet er nøkkelen. Drifting går ut på å få bilen til å overstyre slik at bakhjulene mister grepet mot underlaget. Dette fører til at bilen spinner gjennom svingene, og sjåføren kontrollerer denne bevegelsen.

– Drifting er en dommersport som dømmes ut ifra prestasjoner. Jeg har alltid vært opptatt av å være nøye, og jeg var veldig analyserende i den grad av at jeg studerte både meg selv og motstanderen for å få et fortrinn. Drifting er ikke som et vanlig bilrace. For oss er det en seksjon svinger, som dommerne på forhånd har sagt hvor de vil at vi skal kjøre med punkter man skal ligge nærme. Du skal alltid være sidelengs, og alt er forhåndsbestemt. Det gjør det både utfordrende og morsomt på samme tid.

 

Han legger også til at han aldri har brutt et løp på grunn av tekniske problemer med bilen, og at han var ekstremt nøye underveis i byggeprosessen.

«Jeg er nøye med alt jeg gjør, og det gir ofte resultater på sikt. Det har jeg også fått erfare i jobben min som salgsleder. Man kan vel si at hvis jeg finner på noe sprell, er det kalkulert sprell» ler han.

Fikk mange gode erfaringer til arbeidslivet

Mange som driver med denne sporten har et team rundt seg, men Fredrik ble nødt til å gjøre alt selv – og det er krevende. Han jobbet det vi kan kalle en 300% stilling, hvor han hadde en 100% vanlig jobb for å finansiere livets opphold, 100% satsning på driftingen og en 100% stilling som reiseleder, sponsoransvarlig og markedsansvarlig.

«Når man opptrer som en offentlig profil blir man raskt vant med å snakke med mennesker, fans og følgere. Jeg har helt klart blitt mer utadvendt og frempå som person av å holde på med dette. Bak fasaden har det hele veien vært mye hardt arbeid og du er nødt til å bygge deg et nettverk. Det tar mye tid og ressurser å planlegge reiser og budsjetter, i tillegg til arbeidet med markedsføring, sponsorer, intervjuer, pr og eventer. Å gjøre all jobben selv uten en manager er en krevende jobb, som du lærer mye av.»

Som bilselger og salgsleder, forteller han at dette har vært fine kvaliteter å ha i verktøykassen. Han legger også til at summen av alt har gjort han til en relasjonsbygger med god kundekontakt.

Videre forteller han også at det alltid har vært viktig å gå frem som et godt eksempel.

– Med mage følgere på sosiale medier har jeg lært meg å tenke over ting jeg gjør og legger ut, slik at jeg kan stå for det. Da jeg holdt på aktivt var vi et lite team, med lagspill og samarbeid i sentrum. I dette lagspillet, blir man en form for leder og partner. Jeg har fått erfare hvor viktig det er å gi ros til andre. Og ikke minst – hvor viktig det er å belyse de som hjelper til og å hylle de som presterer. Det ønsker jeg å implementere i jobben min som salgsleder også.

 

Nervene under kontroll bak rattet

Når vi spør Fredrik om han noen gang blir nervøs eller redd bak rattet i høy hastighet eller en brei sladd, er han ikke sen med å svare.

– Når jeg sitter inne i bilen og kjører, er jeg aldri redd. Men rett før konkurransen begynner, da er jeg dødsnervøs! I dette øyeblikket har jeg egentlig mest lyst til å pakke sammen alt og reise hjem, ler han. I det sekundet jeg tar i dørhåndtaket og setter bilen i første gir med hjelmen på – da er det glemt. Da finnes jeg ikke redd.

 

Det nærmeste du kommer en formel 1 bil på veien

Fredrik forteller at når han ser tilbake på årene han holdt på med drifting, og da spesielt toppåret 2017, savner han turene og opplevelsene. Allikevel har det at Fredrik la opp karrieren med drifting på ingen måte vært slutten for bilinteressen. I tillegg til å få dekket det daglige behovet på jobb som salgsleder hos oss, har han kjøpt seg en liten Caterham. Dette er noe av det nærmeste du kommer en formel 1 bil på veien!

– Det er viktig å fortsatt ha en liten bil jeg kan leke med på bane, men da kjører jeg runder – ikke drifting. I tillegg er det hyggelig å lufte den en søndag i sommerværet over en is, sier han med et glimt i øyet.

 

Ønsker du å se mer fra driftingkarrieren til Fredrik?

Gatebil på TV2, Norgesmester i Breisladd:

https://www.youtube.com/watch?v=rt1D4XJE4MM

2017 recap:

https://www.youtube.com/watch?v=91mJkQbgz1s

Siste løpet i 2017 sesongen som sikret 3. plass sammenlagt i den Europeiske serien:

https://www.youtube.com/watch?v=7BPlnYK-9H4

2014 recap video:

https://www.youtube.com/watch?v=U6WN96o0198

Lang recap video fra 2013:

https://www.youtube.com/watch?v=Z3erjiXGawI&t=1372s

Sladd i 200km/t:

https://www.youtube.com/watch?v=cI3AaM8b1Tc

Få spesialtilbud, nyheter og lokale tips

Meld deg på vårt nyhetsbrev.