Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron er den første modellen på den nyutviklede Premium Platform Electric (PPE), utviklet i fellesskap med Porsche, og designet eksklusivt for elektriske biler. Den er skalerbar for å romme et bredt spekter av modeller i mellomstore og luksussegmenter. Batteristørrelsen og akselavstanden til PPE-biler er også skalerbare. Dette muliggjør både SUV- og CUV-modeller med høye gulv, så vel som flatgulvsmodeller som Sportback eller Avant.
Q6 e-tron kommer med et 100kWh batteri som antas å gi deg en rekkevidde på over 600km (WLTP). Det er også å forvente rask lading på denne modellen med 800 volt systemet.
Meld deg på interesselisten til Audi Q6 e-tron!
Audi Q6 e-tron interiør
Audi Q6 e-tron er designet med utgangspunkt i hva brukerne ønsker å oppleve inne i bilen, og det er også slik bilen er utviklet: fra innsiden og ut.
Informasjon om bilen*
Batteri og ytelser
Q6 e-tron 55 kommer med en effekt 285 kW og 382 hestekrefter, mens SQ6 får 360 kW og 483 hestekrefter. Med SQ6 kan du låse opp ytterligere 20 kW i Launch Control. Da får du en effekt på 380 kW og 510 hestekrefter.
Audi opplyser at Q6 får en akselerasjon fra 0-100 km/t på under 4,5 sekunder, uten å spesifisere om dette gjelder Q6, SQ6 eller begge – eller hvor mye under 4,5 sekunder det er snakk om.
Størrelse og plass
Audi ønsker ikke å oppgi eksakte mål for bilen, men den plasserer seg mellom nevnte Q4 og Q8 både hva gjelder navn og størrelse.
Der Audi Q4 er rett i underkant av 4,6 meter lang og Q8 rett i overkant av 4,9 meter lang, er det mye som tilsier at Q6 befinner seg et sted midt mellom lillebror og storebror. Det skiller kun 1 millimeter i høyde mellom Q4 e-tron (1632mm) og Q8 e-tron (1633mm), så alt tyder på at nye Q6 e-tron har omtrent samme høyde. Når det kommer til bredden på Q6 e-tron, tror vi den er nærmere Q8. I så fall snakker vi om en bredde på ca 1,93 meter.
Bilen har et romslig baksete, god takhøyde og en frunk som ser ut til å bikke 50 liter i tillegg til et solid bagasjerom. Basert på bagasjen journalistene under testkjøringen oppbevarte der, er det mye som tyder på at bagasjerommet kan ta pluss-minus 550 liter.
Programvare, lyd og display
Audi Q6 e-tron er bygget med en helt ny programvarearkitektur. Eksempelvis kan brukerne kontrollere langt flere funksjoner ved bruk av Audis nye stemmeassistent, og med en egen avatar som aktiveres gjennom setningen «Hey Audi». Denne assistenten vil kontinuerlig utvikles etter hvert som den blir bedre kjent med sjåføren. Det vil også bli mulig å få tilgang til tredjepartsapplikasjoner via MMI-skjermen, uten å gå gjennom mobiltelefonen.
Audi introduserer også en helt ny infotainment-plattform utviklet av CARIAD, og basert på Android Automotive. 2/2 Audi Q6 e-tron vil ha mulighet for Bang & Olufsen Premium Sond System med 3D-lyd som gir maksimal akustisk presisjon.
Kjøremoduser
Journalisten hos Elbil24 som har testet bilen forteller at nye Audi Q6 e-tron kommer med seks ulike kjøremoduser. Standardmodusen som tidligere het Auto, har nå fått navnet Balanced. Her ser du en kjapp oppsummering av de ulike modusene:
- Efficient: Den mest økonomiske modusen. Her senkes bilen med 3 centimeter i høyere hastigheter for å oppnå lavere luftmotstand.
- Balanced: Standardmodusen. Vanlig høyde. Het tidligere Auto.
- Comfort: Individuell modus som åpner for mer komfort. Vanlig høyde.
- Dynamic: Den sportslige modusen. Stivere oppsett. Senkes 2 centimeter. Kunstig motorlyd for økt fartsfølelse.
- Offroad: Kjøremodus for terreng i lavere hastigheter. Fin på grus og utfordrende hytteveier. Heves 2,8 centimeter for høyere bakkeklaring.
- Lift: Tilgjengelig i 10km/t og lavere. Hever bilen med 4,5 centimeter fra standard.
Nytt lyssystem: Audi Q6 e-tron med andregenerasjons digital OLED-teknologi
Andregenerasjons digital OLED-teknologi former utseendet til nye Audi-modeller og øker funksjonsutvalget mange ganger. Dette forbedrer igjen trafikksikkerheten, noe som på imponerende vis demonstreres av kommunikasjonslyset i de digitale OLED-baklysene. Q6 e-tron setter også nye standarder innen personalisering: Med totalt åtte valgfrie digitale lyssignaturer i de redesignede kjørelysene i Matrix LED-frontlyktene og digitale OLED-baklys 2.0, kan kundene designe utseendet til sin Q6 e-tron på en ny måte. Dette er mulig via MMI og for første gang via myAudi-appen. Kunder kan også kjøpe digitale lyssignaturer etter å ha kjøpt bilen.
*Noe av informasjonen er basert på testbilene og journalisters opplevelse på testkjøring. Informasjonen kan derfor endre seg / avvike. Kilde: https://www.elbil24.no/nyheter/nye-audi-q6-e-tron-en-fryd-a-kjore-men-hva-skjer-med-prisene/79953929