Dette bør du kunne om elbil
For mange er elbil et helt nytt bekjentskap. Teknologien i drivsystemet er noe annet enn det man kjenner til fra en fossildrevet bil, samt at elbilen er en ny generasjon bil som samtidig har det siste av teknologiske løsninger og muligheter. For å sikre mest mulig glede av elbilen, deler Norges Bilbransjeforbund noen råd og erfaringer knyttet til praktisk bruk av elbilen under nordiske forhold, som vi ønsker å videreformidle til dere.
Mange faktorer innvirker på rekkevidden
Mange faktorer innvirker på rekkevidden og påvirker denne i større grad enn hva som er tilfellet for en fossil drevet bil. Det er viktig å være klar over at den normerte rekkevidden (WLTP) kun gjelder under spesifikke forhold, gjenskapt i laboratorie testen ved europeisk typegod kjenning. Den réelle rekkevidden varierer imidlertid mye i forhold til dette, avhengig av blant annet
- Utetemperatur: Beregn kortere rekkevidde på kalde vinterdagern
- Snøføre, vinterdekk og våt veibane øker rullemotstanden og reduserer rekkevidden
- Kjørestil; høye hastigheter og en «aggressiv» kjørestil øker energiforbruket og reduserer rekkevidden
- Oppstigninger, f.eks. til fjells, reduserer rekkevidden merkbart
- Taklast og fullastet bil gir redusert rekkevidde
Lading og ladehastighet
Det er flere faktorer som påvirker lading og ladehastighet, blant annet ladestatus på batteriet, temperatur i luften og i batteriet:
- Det tar lenger tid å lade et kaldt batteri enn et oppvarmet
- Ved å forvarme batteriet før lading forbedres ladehastigheten
- Lad derfor gjerne på vei til reisemålet, mens batteriet er varmt
- Hvis mulig, legg inn en ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet. Da vil mange bilmodeller forvarme batteriet optimalt til du ankommer ladestasjonen
- Det finnes ulike leverandører av ladestasjoner og hurtigladere, og det er viktig at man setter seg inn i hvordan disse brukes. Sørg for å opprette brukerprofiler i forkant.
- Husk elsikkerhet ved hjemmelading!
- Unngå ladekøer – lad når du kan, ikke når du må!
Oppgitt rekkevidde og energiforbruk bør være for kombinert kjøring/blandet kjøring, ikke for bykjøring, fordi det er kombinert kjøring som er mest realistisk for de flestes kjøremønster. Oppgitt batterikapasitet bør være netto utnyttbar kapasitet i kWt, ikke brutto.
I tillegg bør du kjenne til dette:
- Moderne teknologi kan trenge systemoppgraderinger med noe større hyppighet enn man gjerne er vant til
fra tidligere, noe som også har betydning for optimal utnyttelse av bilen. - En elbil har færre komponenter i motor og drivverk og service- programmene er derfor mindre omfattende. Det er likevel svært viktig at bilprodusentens anvisninger for service og service intervaller følges.
- Bilen er utstyrt med ulike styringssystemer og sensorer; dette er et sikkerhets aspekt og det er svært viktig at bileier/bruker gjør seg kjent med hvordan dette fungerer i ulike situasjoner.
- Mange elbiler er på grunn av bilens konstruksjon relativt tunge. Dette sammen med høyt dreiemoment og kraftig motor, ofte store hjul med lav profil, vil kunne medføre noe mer dekkslitasje enn man er kjent med fra tidligere. Dette har selvsagt også sammenheng med kjørestil og kjøremønster.
- Elbiler har såkalt regenerering av elektrisitet, hvor elmotoren(e) brukes som brems(er). Dette medfører gjerne at bilens konven sjonelle bremser brukes mindre. En konsekvens av dette vil blant annet over tid kunne være korrosjon på bremseskiver under de spesielle forhold vi har med vintervedlikehold av norske veier. Bevisst bruk av bremsepedalen med jevne mellom rom vil kunne øke levetiden på skiver og klosser. Les mer om bremser på elbil.
Kilde: Norges Bilbransjeforbunds brosjyre om elbil, som du kan laste ned ved å klikke her.
Audis elektriske modeller
Audi har så langt kommet et godt stykke på vei med sine elektrifiserte modeller. Audi e-tron og Audi e-tron Sportback er de første serieproduserte elbilene fra Audi. Nå kan vi endelig også tilby e-tron GT, RS e-tron GT og Q4 e-tron til våre kunder. Audis elektriske biler tilbys med det kjente firehjulstrekksystemet quattro, masse god plass til alt du trenger og en unik komfort og kjøreglede.
Skodas elektriske modeller
Skoda er i full gang med elektrifiseringen og har så langt to elbiler i sitt modellspekter. Her finner du den lille og praktiske Citigo e iV, i tillegg til den større og familievennlige SUV-en ENYAQ iV. Sistnevnte leveres med 4×4 firehjulstrekk, og alt annet du trenger for norske veier.
Volkswagens elektriske modeller
Volkswagen er i full gang med helelektriske biler, og ID.-familien utvides fortløpende. Bilene byr på mer enn bare elektrisk kjøring: ID. er ditt personlige rom på fire hjul. Så langt kan du kjøpe ID.3 og ID.4 hos oss, med en rekke andre modeller planlagt for de kommende årene. Vi tilbyr også den lille og praktiske elbilen e-UP.
Vi har også elektriske modeller hos Volkswagen Nytttekjøretøy.
Fordeler med elbil
Med et attraktivt utvalg av batteristørrelser, kraftige infrastrukturløsninger og intelligente tjenester kan du dra nytte av alle fordelene med elektrisk kjøring i hverdagen uten utslipp, på ferie eller noe midt i mellom uten rekkeviddeangst.
- Det er ingen moms og engangsavgift ved kjøp og leasing av elbil,også på tilleggsutstyr kjøpt sammen med bilen. (Momsfritaket og fritak for engangsavgift er garantert av regjeringen ut 2021).
- Hvis du som skatteyter kjører elbil som firmabil, reduseres bilens skattemessige listepris med 40 prosent.
- Med elbil kan du parkere gratis eller betaler maks halv pris på kommunale parkeringsplasser i mange kommuner (opp til hver enkelt kommune).
- Du kjører gratis eller med redusert takst gjennom alle bompasseringer.
- Med elbil har du adgang til å kjøre i kollektivfeltet enkelte steder i landet (Følg skiltningen for unntak og begrensinger).
- Du kan lade elbilen gratis ved mange offentlige parkeringsplasser og ladestasjoner.
- Halv pris for elbiler på de fleste ferger i Norge, også på verdikort. Du betaler ellers kun for sjåfør og passasjerer.
Oppdatert mai 2021. Kilde: Volkswagen
Lading av elbil
Lade elbil hjemme
Du kan lade elbil hjemme og ute med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde «onboard-lader». For lading hjemme er den tryggeste og beste løsningen å installere en egen hjemmelader. En hjemmelader er en mer sikker løsning sett opp mot lading via stikkkontakt, som i tillegg gjør det mulig å lade med høyere effekt som gir et raskere resultat. En hjemmelader har også innebygde sikkerhetsfunksjoner som gjør lading av både elbil og ladbar plug-in-hybrid trygg. Lading av elbil på vanlig stikkontakt bør kun benyttes til nødlading da dette kan være brannfarlig. Strømkursen må være innlagt i henhold til gjeldende regelverk (norm NEK 400:2014): Maks 10A sikring og jordfeilvern Type B.
Hurtiglading
Selv om våre elbiler har godt med rekkevidde, vil man i noen tilfeller ha behov for rask lading for å komme helt fram til bestemmelsesstedet. Da er hurtiglading et godt alternativ. Ved å hurtiglade bilen kan de fleste elbiler lades opptil 80% på under en halvtime.
Kilder: Volkswagen.no og ladestasjoner.no