Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

 Audi e-tron GT blir den tredje elbilen til Audi etter Audi e-tron, som allerede er på markedet, og e-tron Sportback som ble lansert i fjor høst. Bilen lanseres med verdenspremiere og åpnes for bestilling i 2021, og vi gleder oss til å vise dere produksjonsmodellen!

Allerede nå kan du reservere bilen ved å klikke her!

Foto: Audi

Kontakt oss

Reserver e-tron GT

Endelig kan vi meddele at du allerede nå kan reservere bilen!

En ekte Gran Turismo

Dette er en klassisk «Gran Turismo» som er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy. materialer som karbonfiber, aluminium og stål gjør vekten lav, og hele konseptet er laget i tett samarbeid med Porsche. Men misforstå ikke; bilen er proppet med Audis DNA.

Designet er typisk Audi, og det flate gulvet – som er uvanlig for elbiler – gjør at tyngdepunktet blir lavt og kjøreegenskapene gode. Bilen har også lav luftmotstand, noe som er viktig for både ytelse og rekkevidde. Designet ellers er muskuløst med flere viktige luftinntak, og konseptbilen er utstyrt med 22 tommers felger. Fargen på konseptbilen er også ny, heter «kinetic dust».

 

Front med blikkfang

Foran finner vi den karakteristiske Audi Singleframe-grillen med et mer horisontalt design enn på de to e-tron SUV-ene. Øvre halvdel har et deksel lakkert i bilens farge. Overflatestrukturen minner om det typiske heksagonmønsteret kjent fra grillen på Audi RS-modellene.  En målrettet luftstrøm rundt karosseriet og store luftinntak foran kjøler effektivt ned komponentene, batteriet og bremsene. Panseret er inspirert av Audis to siste konseptbiler, AI:CON og PB18 e-tron. Det er utformet for å lede luftstrømmen rundt karosseriet og dermed redusere uønsket virvling.

Det pilformede frontpartiet fremhever også Matrix LED-hovedlyktene med laserfjernlys, og understreker det dynamiske designet til Audi e-tron GT concept. De animerte lysene, som vi kjenner fra Audis Visions-biler, ønsker føreren velkommen med en kort lyssekvens. Lysbølgen som strekker seg horisontalt, er en ny visuell signatur som kommer i de serieproduserte modellene i fremtiden.

1/

Audi Sport utvikler e-tron GT concept til en produksjonsmodell med quattro firehjulsdrift og 434 kW (590 hestekrefter). 0-100 km/t skal gjøres unna på 3,5 sekunder og topphastigheten er begrenset til 240 km/t. Dette er altså en fullblods sportsbil, og den er utslippsfri!

Audi Norge

Gjenkjennelig lysbånd

Et lysbånd strekker seg over hekken og ender opp i baklyktene som kjegleformede LED-segmenter. Denne signaturen forbinder  e-tron  GT med den serieproduserte e-tron-SUV-en, og gjør at begge straks gjenkjennes som elbiler fra Audi.

Den nye lakkfargen kinetic dust – en varm, mørk farge som ligner titan – er både kompleks og elegant. Avhengig av lyset og lysets bevegelse skaper fargen en tydelig kontrast mellom overflatene på bilen. Matte aluminiumselementer i varme toner på vinduslistene og felgene understreker denne effekten.

590 hestekrefter

434 kilowatt eller 590 hestekrefter er den imponerende ytelsen, takket være to elektriske motorer – en på forakselen og en på bakakselen. Bilen har elektrisk quattro, som er raskere enn de mer tradisjonelle mekaniske systemene.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder, og 0 til 200 km/t på rett over 12 sekunder. Takket være et sofistikert system for kjøling kan man gjøre denne øvelsen gang etter gang, noe ikke alle konkurrenter kan matche.

Bærekraftig med fire dører og fire seter

Innvendig er det god plass til fire personer, og instrumentpanelet har fått en utforming så det ser ut som det svever foran sjåføren. Seter inspirert av motorsport med god sidestøtte, skal sørge for den beste kjøreopplevelsen.

I konseptbilen er det brukt bærekraftige materialer, for eksempel kommer setene fra resirkulerte materialer. Også teppet på gulvet er laget av bærekraftige materialer og resirkulerte fiskegarn. Bagasjerommet er på opptil 450 liter, og takket være mangelen på en konvensjonell forbrenningsmotor er det også et bagasjerom på 100 liter under panseret.

Rekkevidde på 400 kilometer

Med en batteripakke (plassert i gulvet på bilen) på 90 kWh blir rekkevidden på Audi e-tron GT concept 400 kilometer.

Regenerering av energi øker rekkevidden med opptil 30 prosent på Audis elbiler. I Audi e-tron GT concept hjelper bilen deg til å kjøre økonomisk og regenerere energi, og 90% av all bremseenergi vil komme fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.

 

800 volts ladesystem

Batteriet på Audi e-tron GT concept kan bli ladet på forskjellige måter: Ved å bruke en kabel eller med induksjonslading. Med ladekabel kan du ha en ladetid på opptil 80 prosent batterikapasitet på 20 minutter, noe som gir en rekkevidde på nye 320 kilometer.

Audi e-tron GT concept er den tredje elbilen fra Audi. Frem til og med 2025 skal Audi tilby 12 elbiler til sine viktigste markeder i verden, og da vil rundt 1/3 del av alle Audi’ene som selges være elektriske.

Tekniske spesifikasjoner

Icon
Biltype
Mellomstor bil
Icon
Hjuldrift
4x4
Icon
Girkasse
Automat
Icon
Drivstoff
Elektrisk

Ønsker du mer informasjon?

Artikler

Audi e-tron er den første helelektriske produksjonsbilen fra merket med de fire ringene. I 2019 har vi hatt gleden av å kunne tilby Audi e-tron 55 til våre kunder. Nå er bilen tilgjengelig i to utgaver, nemlig Audi e-tron 55 og Audi e-tron 50.

Audi viser vei med sin elektriske offensiv: Med tre elektromotorer får S-modellene av e-tron verdens første elektriske «torque vectoring»-system. Det løfter sikkerheten og de dynamiske egenskapene til et nytt nivå.

Mange lurer på om de skal kjøpe eller lease når de skal gå til anskaffelse av ny bil, og bilkjøp krever mer kunnskap og større forutsigbarhet enn noen gang. Det gjelder å finne ut av hva dine behov og ønsker er, slik at du finner ut av hva som passer best for deg og ditt […]

Skal du på bilferie i sommer? En bilferie kan være en fin opplevelse for hele familien, og vi gir deg de beste tipsene slik at du kan stille forberedt før du legger ut på den minnerike reisen.