Høydepunkter på nye Tiguan
- Ladbar hybrid. Nye Tiguan eHybrid kan kjøres i ren elektrisk drift opptil 130 km/t og da med null lokale utslipp.
- Premium ytelser. Volkswagen R er utviklet til den mest dynamiske Tiguan siden starten for modellen, med 235 kW, 320 HK/PS.
- R modell kommer med helt nytt antispinnsystem (selective wheel torque control). Firehjulsdrift med det helt nye antispinnsystemet sørger for et nytt nivå av kjøreegenskaper og dynamikk for en SUV.
- IQ DRIVE Travel Assist. Travel Assist førersystemet kan bistå sjåfører med grad av selvkjøring til både styring, bremsing og akselerasjon i hastigheter fra 0 til 210 km/t.
- Tiguan – alltid online. Det nye infotainmentsystemet Modular Infotainment Matrix (MIB3) gjør Tiguan tilkoplet omverden via internett.
- Dobbelt eksosrensesystem for TDI. Et SCR dobbelt eksosrensesystem med AddBlue reduserer NOx-utslippene betydelig fra turbodieselmotoren.
- Fornyet design. Nye Tiguan fremstår som enda mer attraktiv, ikonisk og autentisk med rene linjer.
- SUV med bredt utvalg drivlinjer. Nye Tiguan kommer med en imponerende bredde av ultramoderne hybrid, TSI og TDI-motorer.
- Høy trekkraft. Med en trekkapasitet på opptil 2.5 tonn, er Tiguan perfekt for å trekke båter og hestetrailere.
Nye Tiguan ladbar hybrid
Volkswagen elektrifiserer Tiguan med en ladbar hybrid, med 180 kW/ 245 HK/PS. Tiguan eHybrid er en del av Volkswagens elektrifiseringsstrategi. Tiguan eHybrid starter alltid i full elektrisk modus, E-MODE, så lenge batteriet er tilstrekkelig ladet. Rekkevidden vil bli på opptil 50 kilometer WLTP (ikke endelig testet enda). Dette vil være tilstrekkelig for svært mange ut fra gjennomsnittlig daglig kjørelengde. Systemet gjør det også mulig å spare elektrisk kraft til senere, for eksempel til kjøring gjennom bysoner med utslippskrav.
Tiguan eHybrid kan kjøres elektrisk i hastigheter opptil 130 km/t. I hybridmodus får den elektriske motoren hjelp av en effektiv TSI-bensinmotor. Disse to motorene sammen leverer imponerende ytelser, og den elektriske motoren gir et ekstra «boost» i GTE-modus. Ved et enkelt trykk på GTE-knappen, aktiveres begge systemene og maks systemeffekt.
Tiguan R
For første gang kommer en helt egen Tiguan R modell, med en 235 kW (320 HK) TSI-motor. Et nytt 4×4 system, “R-Performance Torque Vectoring”, med et helt nytt antispinnsystem (selective wheel torque control) er utviklet for Tiguan R. Systemet fordeler drivkraften variabelt mellom front- og bakaksler, og mellom venstre og høyre bakhjul, og bidrar til smidige kjøreegenskaper. De ulike kjøremodusene (Comfort, Sport, Race, Individual, Snow og Offroad) gir føreren mange valgmuligheter for en optimal kjørekomfort. Med et trykk på R-knappen på det nye multifunksjonsrattet, blir Tiguan R på et øyeblikk en dynamisk sportsbil.
Nye innovasjoner
Nye Tiguan kommer med nye TDI-motorer som er blant de reneste som er utviklet i verden. Travel Assist-systemet sørger for kjøreassistanse i opptil 210 km/t. Siste generasjon av infotainmentsystem (MIB3) gjør at nye Tiguan har en rekke nye funksjoner for tilkopling til nettjenester. Et helt nytt Harman/Kardon 480-watt lydsystem er også en av nyhetene.
Klimakontrollfunksjonene er også digitalisert med touch skyvekontroll og brytere. Sist men ikke minst, er Tiguans nye IQ.LIGHT LED matrix hovedlys med på å gi sjåføren en komfortabel og sikker kjøring i mørket.
Fleksibel og romslig SUV med nytt design
Som forgjengerne er Tiguan veldig fleksibel og romslig, med lastekapasitet på opptil 2,5 tonn.
Fronten på nye Tiguan er helt fornyet og et av de sterkeste tegnene på at dette er en helt ny bil, med linjer som minner om Touareg. Panseret er høyere og grillen med LED hovedlykter er bredere, med den nye Volkswagen-logoen sentrert i fronten. Støtfangerne er også helt nye. Bak, er Tiguan-navnet godt synlig under Volkswagen logoen. Også “4MOTION” bokstavene på 4×4 modellene er fornyet.
Det er planlagt å åpne for salg i Norge i løpet av andre halvdel av august.
Kilde: Volkswagen
Få spesialtilbud, nyheter og lokale tips
Meld deg på vårt nyhetsbrev.