Endelig er de her: Audi e-tron S og Audi e-tron S Sportback

Audi viser vei med sin elektriske offensiv: Med tre elektromotorer får S-modellene av e-tron verdens første elektriske «torque vectoring»-system. Det løfter sikkerheten og de dynamiske egenskapene til et nytt nivå.

Totalt 6 versjoner av e-tron

Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere. Det er nå mulig å tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, nemlig e-tron 50, e-tron 55, e-tron Sportback 50, e-tron Sportback 55, e-tron 60 S og e-tron 60 S Sportback.

Audi e-tron S-modellene blir verdens første i serieproduksjon. Tre elektromotorer med opptil 503 hk (370 kW), og 973 Nm maksimalt dreiemoment. De får en ny generasjon quattro med elektrisk «torque vectoring» og en enestående aerodynamikk takket være ny teknologi.

 

 

Sportslige kjøreopplevelser

Nye Audi e-tron S og e-tron S Sportback gir en ny dimensjon av sportslige kjøreegenskaper. I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk (370 kW), og 973 Nm dreiemoment. Standardsprinten til 100 km/t tar bare 4,5 sekunder, og toppfarten er 210 km/t.

De nye S-modellene har to elektriske motorer på bakakselen, og en på forakselen. Det gjør dem til verdens første serieproduserte biler med tre elektromotorer.

Drivlinjen er basert på et modulært konstruksjonsprinsipp: En tilpasset versjon av den kraftigste bakre motoren i Audi e-tron er her flyttet foran. Den fremre motoren fra e-tron 55 er flyttet bak – i tospann med en identisk motpart, og med individuelle tilpasninger.

Høyvoltbatteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en rekkevidde på opptil 350 km (WLTP).

Nyskapende quattro: Elektrisk «torque vectoring» med to motorer

I ordinær drift er drivlinjen optimert for effektivitet, og da driver kun de bakre elmotorene. Den fremre er derfor i utgangspunktet uten spenning, men kobles inn når mer fremdrift kreves. Innkoblingen skjer i løpet av millisekunder, knapt merkbart for føreren.

En ytterligere innovasjon er den elektriske «torque vectoring»-effekten de to elektromotorene bak gir. På denne måten tas den klassiske sportsdifferensialen over i en elektrisk tidsalder.

De bakre elektromotorene sender drivkreftene direkte til hvert sitt hjul. En mekanisk differensial finnes altså ikke. 40 år etter at Audi innførte quattro-teknologien for første gang, løftes nå firehjulsdriften til et helt nytt teknikknivå. Resultat: en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter.

En annen fordel er veigrepet. Dersom ett av bakhjulene for eksempel står på is mens det andre står på bar asfalt, kan dreiemomentet raskt og presist reguleres mellom de to motorene. Hjulet som har grep får da alt det tilgjengelige dreiemomentet, mens det som ikke har grep nærmest bare ruller med.

Understell med S-tuning

Plasseringen av høyvoltbatteriet gir god vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Den sportslige karakteren understrekes av en progressiv styring, som blir mer direkte for økte styreutslag.

Understellet har en ny og egen S-spesifikk tuning. Hele syv innstillinger kan velges i «Audi drive select». Blant innstillingene som da endres, er høyden på det adaptive sportsunderstellet. Luftfjæringen med adaptiv demping kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.

De elektriske S-modellen får 20-tommers felger som standard, men flere ulike hjul kan leveres – helt opp til 22-tommer. For å oppå det S-typiske veigrepet i sideretning, er dekkbredden økt til 285 mm. Felgene er utstyrt med store, sorte bremsekalipere med rød S, hvor de fremre med seks stempler, griper om bremseskivene som har foran han en diameter på 400.

Med elektronisk kontroll av bremsetrykket («by wire») reagerer bremsene lynraskt: Bare 150 millisekunder etter aktivering kan bremseklossene ha maksimalt trykk mot bremseskivene.

Utvendig design

S-modellene gjenkjennes ved første blikk: Både front- og hekkstøtfanger har markante konturer, med en diffusor som løper i hele bilens bredde. Støtfangerne flankeres av større «Air Curtains», som forbedrer aerodynamikken. Et ytterligere viktig bidrag til den gode aerodynamikken, er kontrollen av kjøleluften til bremsene foran. Luftinntakene holdes lukket så ofte som mulig, slik at luften flyter over panseret nesten helt uten turbulens.

Skjermene er 23 millimeter bredere på hver side som gir en vesentlig visuell forskjell på eksteriøret. Sølvfargede detaljer, som leppen på frontstøtfangeren, grillen, dørinnfellingene og diffusoren, setter tonen. Om ønskelig, kan Audi levere eksteriørdetaljer i kontrastfarge eller i sort.

Begge S-modellen kan velges med digitale Matrix LED-lys, en nyvinning for første gang i serieproduksjon. Lyset er delt i små pixler, og kan reguleres svært presist. Det åpner for nye funksjoner som fil- og orienteringslys. I trange passasjer kan for eksempel lyset vise bilens eksakte plassering, og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten. I tillegg kan frontlyktene prosjektere små, digitale lysshow når du setter deg inn i bilen, og før du går ut av den.

Utover det som er standard på en ordinær Audi e-tron, kan S-modellene blant annet skilte med følgende standardutstyr:

  • Hellakkering
  • 20-tommers aluminiumsfelg i eget S-design
  • Speil med minnefunksjon
  • Sportsseter
  • Elektrisk seteinnstilling med minne på førersetet
  • Skinn/alcantara S-logo
  • Dekor i børstet, matt aluminium
  • Sort taktrekk
  • Multifunksjonssportsratt med paddler
  • Komfortmidtarmlene
  • Belyste innstegslister med aluminiumsinnlegg foran og bak
  • Virtual cockpit plus
  • Adaptiv luftfjæring, sport
  • Egen S design med utbygde hjulbuer

Veiledende priser og levering

Veiledende priser inkludert frakt og levering:

  • Audi e-tron 60 S SUV: Fra kroner 842.000,-
  • Audi e-tron 60 S Sportback: Fra kroner 864.000,-

Vi gleder oss til å åpne for salg mot slutten av sommeren, og til å få de første bilene på norske veier i løpet av året. Har du ytterligere spørsmål rundt S-modellene kan du kontakte vår salgsavdeling direkte ved å klikke deg inn her.

Kilder: Audi

Få spesialtilbud, nyheter og lokale tips

Meld deg på vårt nyhetsbrev.