Audi A6 e-tron concept

Neste generasjon A6 blir 100% elektrisk

Audi A6 e-tron concept viderefører de perfekte proporsjonene vi kjenner fra Audi RS e-tron GT. Den lange akselavstanden, de korte overhengene, den flate kabinen som hviler på store hjul, den dynamiske coupé-taklinjen og myke, stemningsfulle konturer som fremhever quattro-musklene, gir en pekepinn på hvilken kraftpakke dette blir.

Audi A6 e-tron concept er 1,44 meter høy, 4,96 meter lang og 1,96 meter bred, og har dermed proporsjoner som vi i dag kan sammenligne med både Audi A6 og A7. Likevel, som med alle elektriske biler, føles interiøret til Audi A6 e-tron concept mer romslig. Ved å eliminere overføringstunnelen og utvide akselavstanden gir det mye plass i interiøret.

Over 700 km rekkevidde

Selve hjertet i Audi A6 e-tron concept er ladeteknologien med 800 volt. Kun ti minutter er nok til å lade opp tilstrekkelig til å reise mer enn 300 kilometer. Audi A6 e-tron concept med batterikapasitet på 100 kWh lader fra 5 til 80 prosent på kun 25 minutter. Avhengig av stasjonsvariant og utgang, kan coupéen ha en WLTP-rekkevidde på mer enn 700 kilometer.

1/

Lysteknologien

Digital Matrix LED og digital OLED-teknologi gjør det mulig å oppnå maksimal lysstyrke og et bredt spekter av funksjoner, selv med et minimalt overflateareal som lyktene til A6 e-tron concept har. Et eksempel på det er tre små LED-projektorer med høy oppløsning er innebygd i hver side, som forvandler bakken under dem til en scene når dørene åpnes – små, utvidede dynamiske lyseffekter hilser passasjerene med egendefinerte meldinger.

Bakenden på konseptbilen har en ny generasjon digitale OLED-elementer hvor den kontinuerlige lysstripen fungerer som et display. De kan også brukes til å lage nesten ubegrensede variasjoner av digitale lyssignaturer og dynamiske lysdisplayer.

En ny funksjon i baklysene er den tredimensjonale arkitekturen til de digitale OLED-elementene, perfekt integrert med det øvrige designet. Dette gjør det mulig å oppleve det dynamiske lysshowet ikke bare i to dimensjoner, som vi kjenner fra før, men med en imponerende 3D-effekt.

 

quattro, så klart

Audi A6 e-tron concept er bygget på en helt ny teknologisk arkitektur – Premium Platform Electric, også kalt PPE. Som en dedikert batterielektrisk fremdriftsplattform er PPE konstruert spesielt for å utnytte alle fordelene ved dette drivsystemet. Plassert mellom akslene er batterimodulen selve nervesenteret.

PPE-plattformen bærer naturligvis det særegne Audi-stempelet i form av førsteklasses drivlinje, chassis, elektronikkteknologi samt førsteklasses kvalitetsstandarder. Det igjen betyr at Audi A6 e-tron concept også vil tilby quattro-kjøring. Elektriske motorer på både for- og bakaksel genererer en total ytelse på 350 kilowatt og dreiemoment på 800 newtonmeter.

Bilen er foreløpig en conceptbil. Bilder og informasjon kan endres og avvike fra produksjonsmodell. Forbehold om trykkfeil og endring. Foto: Audi

Meld din interesse

Vil du ha oppfølging og mer informasjon om nye Audi A6 e-tron concept?